Måltider og kosthold

Å gi barna i barnehagen sunn ren og næringsrik mat er noe av det viktigste vi kan gi dem, da dette legger grunnlag for læring, humør og mestring. Med riktig kosthold kan vi bidra til økt konsentrasjon, bedre emosjonell funksjon, bedre og stabilt humør, bedre læringsevne, økt evne til problemløsning og bedre koordinering.Sunn mat ligger altså til grunn for læring.

I NRK-barnehagen vil vi ha fokus på et sunt og godt kosthold. Vi er så heldige at vi har ansatt en faglært kokk i barnehagen. Han lager god og næringsrik mat til barna. Det meste av maten som serveres er hjemmelaget og laget fra bunnen.

Slik er måltidene i NRK-barnehagen

Frokost: Hver dag mellom kl. 07.45 – 09.00. Da er det kornblanding, brødmat eller havregrøt uten sukker som står på menyen. Søtning består heller av litt rosiner eller
annen tørket frukt.

Lunsj: Den blir servert ca. kl. 11.00 for de minste og ca. kl. 11.30 for de største. Fire dager i uken serverer vi varmt måltid til lunsj, en dag har barna med matpakke hjemmefra og en dag er det brødmat på menyen.

Ettermiddagsmat: Den blir servert fra ca. kl. 15.00. Da vil barna få tilbud om et knekkebrød ved siden av frukt som foreldrene tar med til barnehagen.

Vi voksne spiser sammen med barna. Vi legger vekt på å ha et koselig måltid der vi dekker på, sender hverandre mat, hjelper hverandre, venter på tur, snakker sammen, lærer bordskikk og rydder av sammen. Vi bruker god tid på måltidene.

Bursdag i barnehagen

I tråd med vårt ønske om et sunt kosthold feirer vi bursdager i barnehagen på følgende måte:

Vi lager til fest i barnehagen ved å lage krone og pynte bursdagsbord sammen med barnet. Bursdagsbarnet får bestemme hva som skal være på menyen ut fra noen valg som vi gir dem. Dette kjøpes inn av barnehagen.

Valgene  til bursdagskos er:

• Fruktspyd / fruktfat
  • Smoothie

Vi legger vekt på rammen rundt bursdagsfeiringen. Det er hvordan man blir feiret som er det viktigste.