Estetiske fag

ESTETISKE FAG

Våre satsningsområder i år og årene som kommer vil være forming, musikk og drama/teater.

Ordet estetikk kommer fra gresk og betydde opprinnelig ”den kunnskap man får gjennom sansene”. Vi ønsker å gi barna mulighet til å oppleve, og til å skaffe seg erfaring med så mange estetiske uttrykkmåter som mulig. Ofte blir estetiske fag brukt som en metode til å nå andre mål. Sjelden ser vi at estetiske fag får klare estetiske mål som å lære en sang fordi den er fin eller morsom, at fargeblandingen blir et mål i seg selv fordi det er spennende å utforske ulike kombinasjoner eller at vi voksne dramatiserer et eventyr for å gi barna en opplevelse.

Vårt mål er at barna skal delta i ulike drama-, musikk- og formingsaktiviteter, og mestre aktiviteter innenfor disse fagområdene.

UTELIV

"Ut på tur - aldri sur”. Det skal være gøy å være ute. Barna er nysgjerrige av natur, og interessert i mye – noe som er et godt grunnlag for mange fine aktiviteter. Barna skal få gode opplevelser og erfaringer ute i barnehagen, i nærmiljøet og på lengre turer. Barn er i vekst, de trenger å bruke ”hele seg". Kroppen har det best når den får utfolde seg naturlig å være i bevegelse.

Når man oppholder seg ute kan barna undre seg over naturen, de ulike årstidene, vær og temperatur og alt som skjer der. I den forbindelse vil naturvett også være et tema. Hvordan tar vi vare på miljøet vårt? Vi skal skaffe oss kunnskap og være gode ”miljødetektiver”.

Blir været for utfordrende er vår supre grillhytte er et stemningsfullt sted å være. Her kan vi varme oss, ha gode samtaler, lage enkle matretter, fortelle historier og drikke varm kakao og spise.